בר-אל, מוצרי מזון ללא גלוטן
 
בייקפרילי
 
בר אל מוצרים ללא גלוטן
 
אשבל
בר אל בפייסבוק
 
בר אל בטוויטר
 
ערוץ היוטיוב של בר אל
פתיחת תפריט
 

צליאק - רגישות לגליאדין

כותבת המאמר: נטלי שוינקלשטיין

תפקיד: נטורופתית N.D

 

תקציר: גליאדין הוא מרכיב חלבוני הנמצא בגלוטן הקיים במספר דגנים באופן טבעי. אנשים עם רגישות לגלוטן מפתחים מצב דלקתי ברירית מערכת העיכול כאשר הם אוכלים מזונות המכילים גלוטן, תופעה זו לרוב מתבטאת בהופעת סימפטומים שונים ומגוונים. מאמר זה יפרט את הסימפטומים השונים, אבחון המחלה וסקירה של מזונות מותרים ואסורים לצריכה.

גליאדין הוא מרכיב חלבוני הנמצא בגלוטן הקיים במספר דגנים באופן טבעי: חיטה, שעורה, שיפון, ושיבולת שועל.
ישנם מזונות רבים נוספים להם מוסף גלוטן באופן מלאכותי כמו חטיפים, ממרחים, גלידות ועוד...

 

אנשים חולי צליאק ו\או רגישים לגלוטן מפתחים מצב דלקתי ברירית מערכת העיכול כאשר הם אוכלים מזונות המכילים גלוטן, תופעה זו לרב מתבטאת בסימפטומים הבאים: כאבי בטן, שלשולים, בחילות, הקאות, כאבי ראש, פריחות, תפיחות בבטן, גזים. לפעמיים ישנה גם תגובות פחות קיצוניות והרגישות תתבטא באופן יותר קל.

 

לא תמיד יופיעו התסמינים הפיזיים הראשוניים שציינתי למעלה, יש מצבים בהם האדם רגיש לגלוטן באופן כרוני אך לא אובחן כראוי. במצבים בהם הרגישות היא שנים אך לא מטופלת יכולים להופיע גם הבעיות הבריאותיות הבאות: משקל עודף, אפטות בפה, סכרת התלויה באינסולין (סכרת נעורים), היפראקטיביות, דיכאון כרוני, דלקות מפרקים, הפרעות בתפקוד בלוטת התריס, אנזימי כבד גבוהים, מחלות מערכת עצבים כרוניות, וסרטן המעי.

 

סיבוכים ונזקים נוספים אפשריים בחשיפה ממושכת לאותו מרכיב חלבוני: ספיגה לקויה של ערכים תזונתיים מהמזון עקב המצב הדלקתי שהמעי נמצא בו, וכתוצאה מכך חסרים תזונתיים רבים בויטמינים ומינרלים היכולים להוביל לבעיות בריאותיות נוספות רבות.

אוסטיופורוזיס עקב חוסר ספיגה של סידן, סרטן המעי עקב גירוי יתר של מערכת העיכול מהדלקת, אצל נשים סיבוכים הקשורים למחזור סדיר וכניסה להריון, בעיות נוירולוגיות עקב חוסר בויטמינים ומינרלים חיוניים.

 

הסיבה להופעת הרגישות מתחלקת לכמה גורמים: תורשה, גורמים סביבתיים, וחשיפה ממושכת לגלוטן. הרגישות לאותו מרכיב חלבוני בדרך כלל לא חולפת וכל עוד האדם יצרך בתזונתו את אותו מרכיב הוא יפתח את התסמינים הנ"ל.

 

אבחון הרגישות לגלוטן מתחלק לכמה שלבים: הופעת הסימפטומים האופייניים, אבחנה מבדלת כלומר חיפוש אחר בעיות בריאותיות אחרות שיכולות להיות קשורות לרגישות, ביצוע בדיקות מעבדה כלליות לא ספציפיות כמו ספירת דם כללית, חלבון בשתן, ויטמינים ומינרלים, בדיקות נוגדנים בדם, וביופסיה.

 

בעבר היה נהוג לחשוב שאם בדיקות הדם תקינות הדבר מעיד כי האדם אינו רגיש וכי אפשר להמשיך לצרוך מזונות המכילים גלוטן. אך האבחון המומלץ ביותר לאחר ביצוע בדיקות המעבדה הוא ביצוע דיאטת אלימינציה בה מורידים מזונות המכילים גלוטן לפרק זמן מסויים ובודקים איך האדם מרגיש, אם חל שיפור במצבו של האדם המטופל אז זו סיבה מספקת להוריד את המרכיב החלבוני מהתפריט. הטיפול היחידי הניתן לאנשים שרגישים לגלוטן הוא הימנעות מוחלטת מהמרכיב החלבוני, גם חשיפה מעטה של האדם למרכיב החלבוני (כלומר תזונה דלת גלוטן) יכולה להוביל לסיבוכים עתידיים. הימנעות זו תמעיט את הסיכוי להופעות הנזקים העתידיים שחשיפה ממושכת לגלוטן יכולה להוביל להם.

 

לאחר שעברה הדלקת והתסמינים נעלמו מומלץ להתחיל לנהל אורח חיים עם דגש מיוחד של אכילת מזונות בריאים ומחזקים בצורה מסודרת ויום יומית על מנת להזין את הגוף באותם מרכיבים שלמעי היה קושי רב לספוג בעת הדלקת.

הדברים שעליהם כדאי להקפיד בתזונה: צריכה מרובה של מקורות לויטמינים ומינרלים על ידי אכילת ירקות ופירות, צריכה של סיבים תזונתיים על מנת לעזור לתהליכי ניקוי והוצאת פסולת ממערכת העיכול על ידי אכילת קטניות ודגנים מלאים, הזנת הגוף בחלבון איכותי ממזונות כמו זרעים, אגוזים, שקדים וקטניות, הזנת הגוף בחומצות שומן חיוניות כמו אומגה 3 (אגוזים וגרעיני פשתן), ושתייה מרובה של מים.

 

המזונות המומלצים:

- ירקות ופירות מכל הסוגים, נבטים, נבטוטים, עשבי תיבול, פירות יבשים.

- קטניות: שעועית לבנה, שחורה, אדומה, מאש, אזוקי, לובייה, חומוס, עדשים ירוקים, שחורים, אדומים, צהובים, אפונה, סויה וכל מוצריה הנלווים (חלב סויה, טופו, טמפה, אוקרה).

- דגנים: תירס, קינואה לבנה, אדומה ושחורה, כוסמת, אמרנט, דוחן, אורז מלא.

- אגוזים ושאר זרעים לא קלויים: אגוזי מלך, מקדמייה, ברזיל, קשיו, לוז, שקדים, בוטנים, פיסטוקים, גרעיני דלעת, גרעיני חמניות, גרעיני פשתן, שומשום מלא (טחינה).

- שמנים מכבישה קרה מעולה: שמן זית, שמן שומשום מלא, שמן פשתן.

 

תחליפים אפשריים בתזונה יכללו:

- קמחים מלאים שניתן להכין מהם לחמים, דייסות ומתוקים: קמח תירס, קמח אורז מלא, קמח קינואה, קמח חומוס.

- סוגי פסטה שניתן להמיר בפסטה העשויה מאורז מלא, תירס, קינואה.

- ישנם תחליפים המיועדים לאנשים הרגישים לגלוטן כמו עוגיות, עוגות, קמחים, פסטות, ממרחים, חטיפים ועוד אך הם לרב מזונות מאד מעובדים, חסרי ערך תזונתי ודלים בסיבים תזונתיים ולכן לא מומלץ לצרוך אותם על בסיס קבוע אך במעבר הראשוני לתזונה ללא גלוטן מוצרים אלו יכולים מאד לעזור.

 

מזונות שחשוב להימנע מהם המכילים גלוטן:

- שיבולת שועל – קוואקר, דגני בוקר מסוימים, גרנולות.

- חיטה ומוצריה – פירורי לחם, סובין, לחמים, פיתות, מאפים, עוגיות, עוגות, סולת, קוסקוס, בורגול.

- שיפון – לחמים ודברי מאפה העשויים משיפון.

- שעורה - גריסים וגריסי פנינה, ומוצרים המכילים לתת כמו בירה וויסקי (מומלץ לבדוק גם יינות).

- ומזונות בהם מוסף הגלוטן באופן אשר לא גלוי לעין: אבקות מרק, רטבים, חומץ, תבלינים, פיצוחים, פירות יבשים שונים, ממרחים, חטיפים, קורנפלקס מסוגים שונים ועוד... אותם ניתן לבדוק בגב המוצר ברשימת המרכיבים, אם כתוב חיטה או גלוטן, שיבולת שועל, או שעורה יש להימנע מהמוצר.

תרופות ותוספי תזונה גם יכולים להכיל גלוטן וחיטה ועל כן יש להודיע זאת לרופא או למטפל.

 

בברכה,

נטלי שוינקלשטיין נטורופתית N.D

http://www.to-heal.com

 

אשבל מזון פונקציונאלי בע"מ    |    קיבוץ מענית 3785500     |     טל: 04-6375110 , פקס: 04-6376367     |    דוא"ל: info@eshbal.biz      |     waze

הפעל נגישות

בניית אתרים